Yazılı açıklama yapan Aytemir, sağlık sistemini ayakta tutan sağlık ve sosyal hizmet emekçilerinin alın terinin korunması gerektiğini ifade ederek, mevcut uygulamaların çalışanları mağdur ettiğini söyledi.
Aytemir, bayram mesai hesaplamaları, gece çalışma ücretleri ve 112 Acil Sağlık Hizmetleri'ndeki sorunlara dikkat çekti. Aytemir, sağlık hizmetini sürdüren emekçilerin sorunlarının çözülmesi gerekirken, belirsizlik ve adaletsizlik üreten uygulamalarla karşı karşıya kaldığını savundu.
"Bayram Mesai Hesaplamalarında Ücret Kaybı Yaşandı"
Bayram döneminde uygulanan idari izin hesaplamalarına dikkat çeken Aytemir, aynı kurumda çalışan sağlık emekçileri arasında farklı çalışma süreleri esas alınarak hesaplama yapılmasının adaletsizlik doğurduğunu belirtti.
Nöbet usulü çalışan sağlık emekçilerinin bu nedenle 13 saatlik ücret kaybına uğradığını ifade eden Aytemir, mesaili çalışanlar ile nöbet usulü çalışanlar arasında farklı aylık mesai hesabı yapılmasının hukuki dayanağı bulunmadığını söyledi.
Aytemir, "Kamu yönetimi keyfiyetle, 'ben yaptım oldu' anlayışıyla değil, eşitlik ilkesiyle yürütülmelidir" dedi.
"Gece Çalışması Sağlığa Zararlıdır"
Gece çalışmasının sağlık üzerindeki olumsuz etkilerine de değinen Aytemir, gece çalışma ücretlerinin gündüz mesai ücretinin en az iki katı olarak ödenmesi gerektiğini savundu.
Genel Sağlık-İş olarak yıllardır bu talebi dile getirdiklerini belirten Aytemir, 8. Dönem Toplu Sözleşme'de fazla mesaiye denk gelen gece çalışması için fazla mesai ücreti üzerinden yüzde 10 fazla ödeme yapılmasının emeğin karşılığı olmadığını ifade etti.
Aytemir, bu ödemenin dahi bazı illerde uygulanıp bazı illerde uygulanmadığını belirterek, aynı bakanlığa bağlı kurumlar arasında farklı uygulamaların çalışma barışını zedelediğini kaydetti.
"Sağlık Emekçileri Açık ve Eşit Kurallarla Çalışmak İstiyor"
Toplu sözleşme hükümlerinin sağlık çalışanları lehine eksiksiz uygulanması gerektiğini vurgulayan Aytemir, yoruma açık uygulamaların çalışanlar açısından güvensizlik yarattığını söyledi.
Aytemir, "Sağlık ve sosyal hizmet emekçileri yoruma açık uygulamalarla değil, açık ve eşit kurallarla görevini yapmak istemektedir. Hakları genişletmesi gereken toplu sözleşme hükümlerinin daraltıcı yorumlarla etkisiz hale getirilmesi sağlık çalışanlarının emeğini sömürmek demektir" ifadelerini kullandı.
"112 Acil Sağlık Hizmetlerinde Sorunlar Ağırlaşıyor"
Açıklamasında 112 Acil Sağlık Hizmetleri'nde yaşanan sorunlara da dikkat çeken Aytemir, hayat kurtarmak için saniyelerle yarışan sağlık emekçilerinin personel yetersizliği, sağlıksız çalışma koşulları, keyfi görevlendirmeler ve ücret adaletsizliğiyle mücadele ettiğini belirtti.
Fiziki koşulları yetersiz istasyonlar, eski ve arızalı ambulanslar, artan iş yükü, eksik ekip sayıları ve yanlış planlamaların hem çalışanları tükettiğini hem de vatandaşların sağlık hizmetine erişimini olumsuz etkilediğini ifade eden Aytemir, sahadan yükselen taleplerin yıllardır karşılıksız bırakıldığını söyledi.
"Eşit İşe Eşit Ücret İlkesi Yok Sayılıyor"
112 Acil Sağlık Hizmetleri çalışanlarının aynı risk altında ve aynı özveriyle görev yapmasına rağmen ek ödeme sisteminde ikinci basamak sağlık emekçilerine göre çok daha düşük ücretlerle karşı karşıya bırakıldığını belirten Aytemir, bunun eşit işe eşit ücret ilkesine aykırı olduğunu savundu.
Aytemir, bu durumun sağlık emekçileri arasında ayrımcılık yarattığını ve çalışma motivasyonunu zedelediğini söyledi.
Genel Sağlık-İş'ten Talepler
Genel Sağlık-İş Adıyaman İl Başkanı Hasan Aytemir, sağlık emekçilerinin sorunlarının çözümü için taleplerini de sıraladı.
Aytemir, bayram mesai hesaplamalarındaki ücret kayıplarının derhal giderilmesini, gece çalışma ücretlerindeki uygulama farklılıklarının sonlandırılmasını ve toplu sözleşme hükümlerinin sağlık emekçileri lehine eksiksiz uygulanmasını istedi.
112 Acil Sağlık Hizmetleri'nde ekip ve ambulans sayılarının gerçek ihtiyaçlara göre artırılması gerektiğini belirten Aytemir, keyfi görevlendirmelerin sona erdirilmesini, istasyonların fiziki koşullarının iyileştirilmesini ve ücret adaletsizliğinin ortadan kaldırılmasını talep etti.
"Sağlık Emekçilerinin Hakkını Teslim Etmek Devletin Yükümlülüğüdür"
Aytemir, sağlık ve sosyal hizmet emekçilerinin hakkını teslim etmenin devletin temel yükümlülüklerinden biri olduğunu belirtti.
Mevcut anlayış değişmediği sürece sağlık sistemindeki krizin derinleşmeye devam edeceğini ifade eden Aytemir, Genel Sağlık-İş'in sağlık emekçilerinin emeğini, onurunu ve kazanılmış haklarını savunmayı sürdüreceğini kaydetti.
Aytemir, "Genel Sağlık-İş, sağlık ve sosyal hizmet emekçilerinin emeğini, onurunu ve kazanılmış haklarını savunmaya; hukukun, eşitliğin ve kamusal sağlık hizmetinin sesi olmaya kararlılıkla devam edecektir" dedi.
Kaynak : PERRE